Samfunnsfag
Etter 10. årstrinn:
Presentere hovudtrekk ved historia og kulturen til samane frå dansketida til i dag, og drøfte forholdet deira til storsamfunnet.
Lage spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige hundreår, formulere årsaksforklaringar og diskutere konsekvensar av konfliktane.
Norsk
Etter VG1:
Vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra flere land.
Etter VG3:
Samtale om utviklingen av samisk språk og kultur i lys av norsk språk- og fornorskingspolitikk.
Historie
Etter VG2:
Gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie og diskutere samenes forhold til stater med samisk bosetning fram til omkring midten av 1800-tallet.
Gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca. 1500 til ca. 1800 og analysere virkningene for sosiale forhold i denne perioden
Etter VG3:
Gi eksempler på kontroversielle historiske emner og drøfte motstridende årsaksforklaringer til en historisk hendelse.
Drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse.
Gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet, og diskutere noen konsekvenser av denne politikken.
Religion, livssyn og etikk
Etter 10. årstrinn:
Gi en presentasjon av Den norske kirke, læstadianisme og samisk kirkeliv.
Gjøre rede for nye religiøse bevegelser og samtale om ulike former for nyreligiøs og naturreligiøs praksis, herunder urfolks naturreligion.
Religion
Etter VG3:
Drøfte etiske verdier og normer knyttet til urfolks kulturer og tradisjoner.
Presentere hovedtrekk ved religions- og livssynsmangfoldet i lokalsamfunnet og storsamfunnet i Norge, inkludert religion og livssyn i samiske samfunn.
Presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: Lære, myter og fortellinger, ritualer, opplevelser, etikk, sosial organisering, kunst og materielle uttrykk.
Geografi
Etter VG1/2:
Beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei.
Gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting.
Gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg.
Drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde.
Gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i næringsstrukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster.